תפריט נגישות א+ א א-

מידע הצהרת נגישות
תצוגת צבעי האתר (* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה סגור
הנהלת המרכז
הנהלת המרכז
סגן דקאן
סגן דקאן
תוכנית תלפיות
תוכנית תלפיות
המרכז הארצי לסימולציה רפואית
המרכז הארצי לסימולציה רפואית
פרויקט ח''ץ
פרויקט ח''ץ
Sheba International
Sheba International
סטאז'
סטאז'
נתונים על המרכז הרפואי שיבא - Facts & Figures
נתונים על המרכז הרפואי שיבא - Facts & Figures
סיפרייה רפואית
סיפרייה רפואית
דלג לתוכן העמוד (מקש קיצור m) דלג לצור קשר (מקש קיצור 2) דלג למפת האתר (מקש קיצור 3)

הדרכת הורים על מיניות של ילדיהם

צמד המילים "מיניות" ו"ילדים" מעורר בנו מגוון תחושות: תהיה, פליאה, חששות, פחדים ולעיתים אף רתיעה. הגילוי שלנו כהורים, שילדינו יצורים מיניים מעלה שאלות, מה נורמאלי ותקין? ומה לא?, האם עלינו להגיב? להתייחס? מתי?  ובאיזה אופן?
תינוקות וילדים מגלים את גופם ומיניותם מגיל צעיר מאוד. יחד עם הגילוי והחקירה של העולם המקיף אותם, עוסקת המיניות הבריאה של הילדים בחקירה אף היא. בחדווה גדולה הם אוספים מידע לגבי גופם, הגוף של הוריהם, אחיהם וחבריהם. בניגוד למיניות אצל מבוגרים, המיניות של ילדים אינה שמה לעצמה את נושא העוררות וההנאה המינית כמטרה. אין הם מחברים את גילוייהם והתחושות שמתעוררות בהם לתכנים מיניים, כפי שאנו המבוגרים עושים. 
האופן בו האדם מגלה את גופו ומפתח קשר עם האחר מינקות, משפיע על האופן בו יגדל להיות יצור מיני ומתפקד בבגרותו. היום קיימות עדויות לכך שעוד ברחם עובר (בן) מגיע לזקפה ועוברה (בת) מייצרת רטיבות נרתיקית. כלומר, המערכת המינית הפיסיולוגית פעילה כבר ברחם. לאחר הלידה מתרגל התינוק לסביבה החוץ-רחמית. היווצרות הקשר בין התינוק לאם, המגע, הליטוף, החיבוק וקשר העין בשלב הזה, מהווים את הבסיס למגע קרוב ויכולת לאינטימיות אנושית של האדם. כבר אז התינוק מגלה הנאה למצבים פיסיים נעימים לו (יניקה, ערסול, ליטוף) ומראה תגובות שליליות לפיסיות שאינה נעימה לו (רעב, גזים, כאב). השגת העונג ומניעת הכאב, זו היא למעשה ההתנהגות המנחה את התינוק בשלב זה של חייו. 
מגיל ארבעה חודשים התינוק מכיר שהוא נמצא באינטראקציה עליה יכול להשפיע עם הסביבה: אם יחייך, יחייכו אליו חזרה, אם יבכה יאכילו אותו או יחליפו לו. יש לו את היכולת לתפוס עצמים באופן מכוון והוא שולח ידיים לאיברי גופו השונים. באופן זה לומד התינוק במהלך השנה הראשונה לחייו לחקור את גופו ולגעת בעצמו: מכניס ידיים לפה, לאף, לאוזן וגם נוגע באזורי המין. כהורים אנו מכירים את התופעה השכיחה, לאחר הורדת חיתול ידיהם הקטנות של התינוק או התינוקת נשלחות לאבר המין. זוהי תופעה נורמאלית, בריאה ואין להיבהל ממנה. כך לומד התינוק שזהו מגע נעים. אצל תינוקות בנים ניתן להבחין בזקפה שמתעוררת באופן ספונטאני מספר פעמים ביום.
בשנה השנייה והשלישית לחייהם נהנים הילדים להתרוצץ ערומים. הם ממשיכים להתוודע לגופם ולחוקרו. היכולת הפיסיומוטורית משתפרת והמגע בעצמם מכוון וממוקד יותר. האוננות הילדית מכוונת ומשמשת להנאה והרגעה, בדומה למציצת האצבע או המוצץ. בגיל זה מתפתחת הסקרנות לגבי העיסוק בצרכים (הטלת שתן ומתן צואה). הילדים מגלים עניין גדול במראה, מרקם, צורה, צבע וריח של הצרכים שלהם ושל הסובבים אותם. מבקשים לראות ולהשוות עם אחיהם, הוריהם וחבריהם בני גילם. 
בתקופת הגמילה מחיתולים, בגילאי שנתיים-שלוש, העיסוק בצרכים מגיע לשיא: המעבר לעשיית צרכים מודעת בשירותים או בסיר דורשת מהילד להכיר בשתן ובצואה כתוצר שלו, חלק מעצמו, שממנו הוא נדרש להיפרד. זהו מעבר מורכב, שנותן מימד נוסף להבנת הילד את גבולות הגוף שלו. חקירה זו היא גם הנקודה בה הילדים מתחילים להיות ערים להבדלים בין בנים לבנות: בנים מטילים שתן בעמידה באמצעות החזקה וכיון של הפין ובנות בישיבה מבלי לגעת בפות. יש בנות בגיל זה המבקשות להטיל שתן "כמו בנים" בעמידה ובקשת. האופן בו אנו ההורים נרגיש כי תהליך איסוף מידע זה הוא לגיטימי וחיובי, יסייע להם בהקניית הביטחון העצמי בעצמם ובגופם.
בשלב זה מתחיל אצל הילדים המשחק החברתי. הם משחקים בבובה דואגים לה כאל תינוק, משחקים בתפקידי משפחה (אמא, אבא, אחים) ומגלים ערנות לתינוקות בסביבתם. השאלה כיצד באים תינוקות לעולם מלווה את הילדים מגיל זה ולשנים הקרובות. בכל פעם באמצעות חשיפת רובד נוסף בהבנה: בתחילה, איפה נמצא התינוק לפני שנולד? כיצד הוא יוצא מהבטן של אימא? בהמשך עולות שאלות נוספות: כיצד נוצר בבטן של אימא? כיצד נכנס לבטן של אימא? מי הכניס אותו לשם? איך? חשוב שנענה תשובה אמיתית וכנה המותאמת לגיל הילד. ככל שגיל הילד מתקדם כך נרשה לעצמינו להסביר ולתת פרטים. אך בשום אופן לא נתחמק או נשקר (לדוגמא: תינוקות באים מהחסידה). הילדים סומכים עלינו, ההורים, ורואים בנו את הכתובת האמינה ביותר לסיפוק המידע. אנחנו הבסיס הבטוח שלהם ואם איננו בטוחים כיצד לענות, נוכל לומר שאנחנו לא בטוחים. זוהי גישה שיוצרת אמינות. בינתיים אנחנו יכולים לקרוא או להתייעץ עם גורם מקצועי. 
בגיל 3-6, מתבססת הזהות המינית- בנות מקפידות על כך שהן בנות ובנים על כך שהם בנים, בכל חברה על פי תפקידי המגדר המאפיינים אותה. לעיתים קיים רצון להתחתן עם ההורה בן המין הנגדי ולעיתים יש תחרות וקנאה בהורה בן אותו המין. כלומר, בנות מקנאות באימא על שום הקשר שלה עם אבא והיפך. כתוצאה מאיסוף המידע בנושא "כיצד באים תינוקות לעולם", הילדים מתחילים לגבש הבנה מעורפלת לגבי המתרחש בין ההורים, הם יהיו ערים ומגיבים לגילויי חיבה פיסית בין ההורים ולעיתים יהיו נבוכים מכך. הבושה אף היא רגש שמתחיל להתפתח בשנים הללו, לאט ובהדרגה מתפתח רצון לשמור על הפרטיות בעת עשיית הצרכים, מבוכה ובושה מאמבטיות משותפות ומעירום פומבי. האוננות כמקור להנאה והרגעה עשויה להמשיך, אך כלל ללא תחושת הפורקן (שנפוצה יותר בגיל ההתבגרות). בהלה וכעס של הורים כשהם פוגשים באוננות הילדית, עלולה להפחיד ולהטיל צל על ההתפתחות והחקירה של הילד את מיניותו. ניתן להסביר ללא ביקורת כי אלה הם דברים שעושים בפרטיות, ממש כמו עשיית צרכים. יש לזכור, שלמידה של תחושות מיניות, המלווה בתחושת בטחון ושביעות רצון, היא חלק מהתפתחות מינית בריאה.
המשחק המיני ההדדי (עירום משותף, נגיעות, או "הראה לי ואראה לך") מתפתח ומלווה את הילדים גם בכיתות הצעירות בבית הספר היסודי. הדבר טבעי ואין לחשוש ממנו כל עוד נעשה מתוך חדווה וסקרנות וללא כפייה של אף אחד מהצדדים. בדרך כלל משחק מיני בריא נראה אצל ילדים חברים קרובים, אשר מרגישים נוח אחד עם השני ובני אותו הגיל, ללא קשר להבדלי מגדר (כלומר גם בין בני אותו המין וגם בין בני מינים שונים). אין הוא מעיד על דחפים מיניים בעיתים או על נטייה מינית כלשהי. המשחק יופיע בצורה מאוזנת בתוך מגוון העיסוקים והתכנים המלווים את הילד או הילדה בחייהם (ביה"ס, חוגים, חברים ותחומי עניין נוספים). 
במידה והתנאים הנ"ל אינם מתקיימים, חשוב לפנות ולהתייעץ עם גורם מקצועי. הכוונה היא למקרים בהם נראה עיסוק יתר במיניות על פני עיסוקים אחרים, או משחק בין ילדים אשר מערכת הכוחות ביניהם איננה מאוזנת, או משחק בין ילדים בפער גילי ניכר. עם זאת, אין צורך להגיב בפניקה. לצורך בטחון הילד וכדי לא לגרום לטראומה, ניתן לנהוג ברוגע ובדיסקרטיות. לא צריך לתת לו או לה תחושה כי עשו מעשה נורא או כי נעשה בהם מעשה שכזה. עצם ההתייחסות הבוגרת והמרגיעה שלנו תהפוך את החוויה לבלתי מזיקה.
לסיכום- מיניות האדם אינה רק מגע מיני ארוטי. המיניות כוללת מרכיבים רבים, כמו זהות אישית, התנהגות, ערכים ותפיסה לגבי אינטימיות. המיניות כוללת כל מגע, חיבוק, ליטוף, הבעת חיבה, אהבה ורגש משמעותי.  ילדים לומדים את כל אלה מהמבוגרים עליהם הם סומכים. המידה בה אנו, ההורים, נאפשר תהליך חקירה זה של הילדים, נבין את סקרנותם וההנאה שלהם ונהנה מכך אף אנחנו- מסייעת לילד לחוש בנוח בתוך גופו ולאהוב אותו. בהמשך חייו יכולת זו תשרת אותו ברכישת בטחון בעצמו ובגופו, וביכולת שלו לאהוב ולהעניק אהבה. כל אלה יאפשרו לו בבגרות להתקרב לאחר/ת ולבנות מערכת יחסים אינטימית ומינית משמעותית ומספקת.

 

כל הזכויות שמורות